Branzeturile, prietene sau nu cu silueta

Ai lipsa de calciu, vrei sa slabesti sau pur si simplu iti place gustul branzei? Nu se poate sa nu gasesti un sortiment potrivit tie!

La micul dejun, pe post de aperitiv sau cina, branzeturile sunt mereu bine-venite, fie ca iei masa singura, in familie sau pregatesti vreun festin. Numai ca exista atatea sortimente, incat nu mai stii la ce e bun fiecare. Trebuie sa le alegi in functie de ocazie, dar si de sanatatea ta.

Hranitoare si satioase
Difera tipul de lapte folosit sau procesul de productie, insa toate sunt preparate prin coagularea cazeinei din lapte si contin calciu, proteine, zinc, fosfor, magneziu, vitamina A si vitamine din grupul B (B2 si B12). Ca si celelalte lactate, sunt bune mai ales pentru copii si femei, pentru ca intaresc oasele si dintii.

Alege de sezon!
Inainte de toate, verifica pe ambalaj continutul de grasimi al branzei pe care o mananci, dar si cel de sare, care trebuie sa fie cat mai scazute. Importanta este si cantitatea inclusa de tine intr-o portie – sa nu depaseasca 40-50 gr., adica doua felii.

Cele mai bune combinatii
In afara de branza de vaci si alte tipuri de branza proaspata, branzeturile nu contin carbohidrati; in schimb sunt bogate in proteine. N-ar trebui sa le mancam alaturi de orice aliment, cum ar fi carnea, ouale sau painea alba, fiindca ingreuneaza digestia. Cum e mai bine sa savuram branzeturile, ne lamureste nutritionistul nostru, Maria Spiridon: “Branzeturile se vor consuma in asociere cu legume atat crude, cat si preparate termic, cu orez, paste fainoase integrale, cu paine integrala, tinand cont de necesarul nutritiv care sa nu conduca la cresterea greutatii. Unele branzeturi pot fi folosite si la diverse prajituri de casa, preparate cu ingrediente proaspete (cum e placinta cu branza) – produse usor digerabile si chiar recomandate in alimentatie, dar tot cu moderatie, pentru a nu pune in pericol silueta”.

Branza topita este cel mai contraindicat sortiment. Impiedica fixarea calciului si contine grasimi.

Sortimente pe inteles
Fiecare are un gust specific si nu se consuma de catre oricine sau in acelasi fel.

Telemeaua
Aceasta branza traditionala romaneasca nu e foarte sanatoasa din cauza continutului mare de sare. Daca ai hipertensiune, n-ar trebui sa te atingi de telemea, poate doar s-o gusti, de pofta, alaturi de cateva legume, dupa ce ai tinut-o in apa rece ca s-o desarezi.
Calorii/100 gr: 270

Urda
Un sortiment foarte bogat in calciu si totodata dietetic datorita continutului mic de grasimi. Ca si casul, este folositoare in curele de slabire: 2-3 felii iti satisfac pofta, mentin satietatea si nu ingrasa; in schimb, inlocuiesc tesutul adipos cu masa musculara.
Calorii/100 gr.: 110

Branza de burduf
Din lapte de oaie, fermentata si cu aroma puternica, este branza preferata de multi romani, alaturi de mamaliga, oua si smantana, o combinatie dezastruoasa pentru silueta. Consum-o in cantitati mici pentru ca este sarata!
Calorii/100 gr.: 280

Branza de vaci
Este una din cele mai sanatoase pentru ca n-are multa sare si nici grasimi, mai ales daca alegi una dietetica. O poti prepara dupa bunul plac, fiind ideala in combinatie cu fructe proaspete, la micul dejun sau pe post de gustare.
Calorii/100gr.: 115

Branza cheddar
Acest tip de branza se spune ca previne cariile dentare daca o consumi dupa masa. Calciul si fosforul ajuta la neutralizarea acidului produs de bacteriile din gura si mentin dintii sanatosi. Este bogata in calciu (760 mg./100 gr.), iar sare contine cu moderatie. Este usor de topit, fiind preferata la gatit.
Calorii/100gr.: 395

Branza feta
Cea mai cunoscuta branza greceasca, feta este obtinuta din lapte de capra sau oaie si e benefica organismului, in ciuda continutului considerabil de grasimi (30-60%). Preparata in saramura sau marinata in tot felul de ierburi aromatice, o poti folosi la salate sau sandviciuri delicioase, alaturi de masline, rosii, ardei, rondele de ceapa.
Calorii/100 gr.: 270

Parmezanul
Multi adora parmezanul ras presarat in salate sau la asezonarea unor mancaruri. Bogat in calciu si zinc, are insa multe calorii, asa ca se foloseste in cantitati mici, doar pentru aroma.
Calorii/100 gr.: 460

Mozzarella
Daca medicul ti-a recomandat sa nu mai mananci sarat, mozzarella e o alegere buna. Cea mai apreciata este obtinuta din lapte de bivolita.
Calorii/100 gr.: 290

Branza cu mucegai
Chiar daca alegi camembert, roquefort sau alt sortiment mai putin cunoscut, e bine sa stii ca acest tip de branza fermentata cu textura cremoasa nu este cel mai bogat in grasimi. Potrivit pentru sosuri, e mai sanatos alaturi de strugure, pere, nuci sau cu un pahar de vin dulce alaturi.
Calorii/100 gr.: 280

Ricotta
Are gust fin, este folosita pentru prepararea a tot felul de prajituri, contine foarte putine calorii si o cantitate la fel de redusa de grasimi si sare. O alta specialitate de branza dulce perfecta pentru prajituri este mascarpone, ingredient nelipsit din tiramisu, care este preparata din smantana din lapte de vaca si are de doua, trei ori mai multe calorii decat ricotta (pana la 395 de calorii la 100 gr.).
Calorii/100 gr.: 140

Tofu
Obtinuta din lapte vegetal, este consumata mai ales de vegetarieni, de cei care tin post sau de persoanele cu intoleranta la lactoza.
Calorii/100 gr.: 91

Ce sortimente de branza sunt bune pentru sanatate?
Trebuie sa adaptam sortimentele de branza gustului pe care il dorim, dar si problemelor de sanatate pe care le avem. Pentru a reface nivelul calciului in organism, vom prefera branzeturile fermentate si ceva mai grase; in schimb, cei cu niveluri crescute de colesterol si greutate corporala prea mare, sa consume branzeturi cu un continut redus de grasime sau chiar degresate. Intrucat aportul de sare din branzeturi este considerabil, persoanele cu hipertensiune arteriala si diverse afectiuni renale si/sau gastrice se cuvine sa aleaga formulele de branza proaspata in care nu a fost adaugata sare.

 

Maria Spiridon
Nutritionist si dietetician
Centrul Medical Medsana

SURSA: Femeia