Ce sa nu faci in timpul sarcinii?

Ce sa nu faci in timpul sarcinii ?

Afli ca esti insarcinata si brusc intri in alerta, devii atenta la tot felul de informaţii din surse mai mult sau mai putin credibile. Ti se pare ca sarcina vine cu o multime de interdictii, proprii sau ale altora, riscuri si multe semne de intrebare – «NU face efort», «NU consuma alcool», «NU fuma»… Cel mai bine este sa mergi la medic si sa il intrebi; in mod evident, el este singura sursa de incredere si iti poate risipi multe semne de intrebare ca sa te bucuri din plin de perioada sarcinii si sa te pregatesti pentru nasterea copilului. Desigur, exista niste interdictii de care trebuie sa tii cont.

NU lua medicamente decat daca ti le recomanda medicul tau

Doar medicul tau iti cunoaste starea de sanatate si iti poate recomanda tratamentul sigur ca sa nu iti afecteze sarcina. Deoarece cele mai multe substante trec prin placenta si afecteaza dezvoltarea fatului. Asadar, nu lua nici medicamente (cu sau fara reţeta), nici vitamine sau suplimente sau remedii de niciun fel decat daca iti sunt recomandate de medicul ginecolog care urmareşte sarcina; iar daca sunt recomandate de un medic de alta specialitate, verifica inainte de ale lua cu medicul ginecolog.

 

Spune NU fumatului de orice fel activ sau pasiv

Funatul iti face si tie rau, ii face si fatului. Fumul de ţigara conţine peste 4.000 de substanţe nocive, fumatul afecteaza circulaţia (care e deja destul de incercata in timpul sarcinii) şi are un impact negativ asupra dezvoltarii fatului care nu mai beneficiaza de cantitatea de oxigen necesara. Cand tu fumezi, va fuma cu tine si fatul. Substantele care iti ajung tie in sange, ajung si la el. De aceea, nou-nascuţii ai caror mame au fumat cantaresc in medie cu 200 de grame mai puţin decat cei ai mamelor nefumatoare, iar copiii subponderali sunt mai predispuşi la boli şi infecţii decat cei normoponderali. Daca esti fumatoare, discuta cu medicul tau, renunţa la fumat cand afli ca eşti insarcinata. Fumatul pasiv are aceleasi efecte negative asupra ta si sarcinii tale.

NU consuma alcool

Alcoolul, in orice cantitate, trece prin placenta şi este foarte probabil sa afecteze dezvoltarea fatului; in plus, se poata asocia altor probleme de sanatate pe care le-ai putea avea in sarcina (de exemplu, trombofilie,  hipertensiune). Copilul se poate naste subponderal sau sa aiba sindromul alcoolic fetal (Fetal Alcohol Syndrome – FAS), care provoaca anomalii funcţionale şi anatomice ale unor sisteme, avand ca rezultat afectarea vederii, auzului şi chiar afectare neurologica.

NU manca branzeturi cu mucegai şi nepasteurizate

In timpul sarcinii (ca si in perioada in care vei alapta), nu este sigur sa consumi lactate, branzeturi nepasteurizate sau cu mucegai, creme si prajituri care contin lapte nepasteurizat chiar daca iti plac foarte mult. Da, sa consumi lapte si lactate in timpul sarcinii, doar pasteurizate si ambalate. Branzeturile cu mucegai le poti consuma in preparate, doar daca au fost gatite la temperatura inalta.

NU consuma bauturi energizante

Cafeina e recomandata cu moderatie (320mg/zi de cafeina pentru o persoana sanatoasa), deoarece are efecte benefice. Asadar putem consuma cafea, ceaiul negru şi verde, unele racoritoare. Dar in timpul sarcinii, trebuie sa respectam niste restrictii, in functie de fiecare organism. Daca ai tensiunea ridicata sau arsuri (destul de comune in timpul sarcinii), nu e recomandat sa consumi cafea, de exemplu. Bauturi energizante – nici vorba, ies complet din discutie. Si ar prinde bine sa citesti cu mai multa atentie etichetele produselor.

NU manca nimic nespalat

Nu gusta legumele sau fructele daca nu au fost bine spalate, oricat ti-ar fi de pofta. Nu mai spunem ca trebuie sa le iei din surse autorizate ca sa nu fie contaminate de pesticide. Toate fructele si legumele trebuie sa fie foarte bine spalate ca sa nu aiba diferiti paraziti care afecteaza dezoltarea fatului, precum toxoplasma gondii.

NU manca nici oua sau carne in stare cruda sau insuficient preparate

Orice aliment nepreparat e o sursa de bacterii si paraziti, insa carnea si ouale prezinta mai multe riscuri. In timpul sarcinii e foarte important sa fii atenta ca orice aliment sa fie din sursa sigura, sa fie transportate si depozitate corect. Nu iti doresti sa te trezesti cu salmonela, o bacterie care provoaca o intoxicaţie alimentara cu simptome foarte neplacute pentru femeia insarcinata. Asadar, renunta la orice poate contine oua in stare cruda (maioneza, creme si prajituri). Nici sushi sau orice preparat din carne negatit sau la temperatura joasa.

Spune NU si pestelui gras sau oceanic

Peştele gras contine mercur (de exemplu, tonul, macroul, sardelele sau pastravul) care, in cantitaţi mari poate afecta dezvoltarea sistemului nervos al copilului. Evita si in sarcina si in perioada alaptarii consumul de pesti rapitori (pestele spada, rechin) deoarece au cantitati mari de mercur, conform recomandarilor Consiliului European privind Alimentaţia (EUFIC). Consuma peste o data pe saptamana.

Si acum va fi cel mai greu caci ar fi bine sa spui NU zaharului

Sarcina e o perioada frumoasa, dar plina de modificari si incercari pentru organismul tau. Nu, nu poti manca orice, oricat doar pentru a-ti satisface poftele. Poti face cu usurinta diabet gestaţional (adica specific sarcinii) si isi va fi greu, risti alte complicatii, asa ca alege fructele si legumele in locul dulciurilor concentrate care nu iti aduc niciun beneficiu nutritional. Apropo, in sarcina, de-abia prin trimestrul III trebuie sa mananci cca 300 de calorii in plus,  echivalentul unui sendvis.

NU renunta sa faci miscare

Da, e important. Te ajuta si psihologic si fizic – vei lua in greutate cat trebuie, vei ramane in forma, te va ajuta sa treci mai usor peste ultimul trimestru cand vei fi mai greoaie. Desigur, discuta cu medicul tau caci anumite miscari iti sunt interzise in functie de luna in care te afli (de exemplu abdomene, sarituri…). Mergi la gimnastica speciala pentru gravide in centre specializate, care te va ajuta sa ai o nastere mai usoara si apoi sa revii mai repede la kilogramele de dinaintea sarcinii.

 

Indiferent de restrictii, nu uita ca cel mai important este sa te bucuri de aceasta perioada minunata!

Articol realizat cu sprjinul dnei Dr. Anca Popa, medic primar obstetrica – ginecologie, Centrul Medical Medsana