Fara fumat, fara ingrasat

Grija pentru eventualele kilograme in plus n-ar trebui sa te intoarca din drumul sanatos pe care l-ai ales. Renunta la fumat linistita, solutii pentru silueta ta exista!

Ingrasarea dupa ce renunti la fumat a devenit un fel de lege nescrisa a societatii moderne. Iar influenta sa este atat de puternica, incat majoritatea celor care isi doresc sa abandoneze acest viciu renunta la idee de frica acestei ,,legi”. Cati dintre noi s-au gandit ca o sesiune de mancat sustinut – cum ar fi sarbatorile de iarna – ne poate aduce cam acelasi numar de kilograme precum cele cateva saptamani dificile dupa lasatul de fumat? De ce crezi ca poti scapa de greutatea acumulata de Craciun cu dieta si sport, dar ca nu-ti vei mai reveni niciodata la silueta initiala dupa ce te lasi de tigari? Nu-i asa ca e absurd?

Ce se-ntampla cand lasi fumatul
Sa spunem ca ai rupt pisica-n doua si n-o mai lungesti cu o tigara azi, alta maine, una la petreceri. Ai luat calea detoxificarii totale. In cazul acesta, nivelul nicotinei din sange scade brusc, iar asta te baga intr-un asa-numit sevraj. Cat tine acest sevraj, tentatia de a baga ceva in gura este foarte mare. Pentru ca nevoia de nicotina a corpului este insotita si de nevoia de a face acele gesturi din apanajul fumatului. Atunci cand fumezi, efectuezi un consum energetic suplimentar, iar pofta de mancare poate fi satisfacuta mult mai usor. Odata ce ai renuntat, te ameninta doua pericole:

  • Daca reusesti sa mentii acelasi aport caloric, tot te vei confrunta cu kilogramele in plus, pentru ca lipseste acea actiune care-ti consuma din energie: fumatul
  • In plus, esti predispusa la rontait, actiune care sa inlocuiasca gestul de a duce tigara la gura.

Cu cat ai fumat mai mult (cantitativ), cu atat creste numarul de kilograme pe care ai putea sa le castigi dupa ce te lasi, conform unui studiu facut in Japonia in 2013.
In plus, un studiu facut in Elvetia anul trecut a scos la iveala inca o transformare in organism care-i predispune la ingrasare pe cei care tocmai s-au lasat de fumat: mediul bacterian din intestine se transforma, fiind dominate de doua soiuri – Proteobacteria si Bacteroidetes. Acestea au capacitatea de a descompune fibre alimentare de neinvins pana acum, astfel incat genereaza o energie mai mare in organism. Aceasta trebuie consumata – astfel, se depune sub forma de grasime,

Disciplina la masa
Desi studiile au scos la iveala ca persoanele care se lasa de fumat acumuleaza 4-5 kilograme in primul an dupa acest eveniment, dieteticianul Maria Spiridon sustine ca acest mers ,,normal” al lucrurilor poate fi impiedicat cu disciplina alimentara si de stil de viata. Iata care sunt sfaturile pe care le ofera curajosilor care au abandonat acest obicei nesanatos:

  • Constientizeaza mancatul haotic. Este posibil ca, de cele mai multe ori, sa bagi mancare in gura fara sa-ti dai seama, la fel cum nu mai tineai sirul tigarilor ,,sudate” una de alta. Opreste-te si alimenteaza-ti comportamentul alimentar.
  • Mananca din toate grupele alimentare. Daca reusesti sa indeplinesti aceasta cerinta nutritionala (cinci portii de fructe si legume pe zi, 2-3 portii de lactate pe zi, 2-3 portii de carne slaba pe zi), fii sigura ca n-o sa mai ai loc si nici chef de rontaieli fara rost. Mai ales ca fructele trebuie mancate separate, ca gustari, intre mese. Sunt multe lucruri de bifat intr-un mediu zilnic ca la carte, n-o sa-ti ramana timp de abateri culinare.
  • Redu portiile! Este absolut necesar, chiar daca nu le-ai crescut odata cu lasatul de fumat. Cert este ca, dupa acest moment, consumul caloric al organismului este mai scazut, asa ca da-i mai putin combustibil.
  • Tine un jurnal nutritional. Discomfortul psihic dupa renuntarea la fumat impiedica constientizarea faptului ca a crescut calitatea de alimente ingerata zilnic. Asa ca noteaza fiecare bucatica care o bagi in gura. O sa te cam apuce groaza la sfarsitul zilei cand o sa vezi totalul negru pe alb.
  • Fa sport! De dorul tigarii, nici efortul fizic nu este efectuat la nivelul necesar consumului surplusului de energie furnizat de excesul alimentar. Asa ca pune-te in miscare – iti va fi mai usor decat credeai sa-ti cresti randamentul acum, cand organismul se curata de efectele nocive ale fumatului!
  • Adreseaza-te unui specialist. Dieteticianul iti prescrie pana la ultimul gram ce ai de mancat in fiecare zi, iar capacitatea ta de disciplinare culinara te poate tine departe de kilogramele in plus.

“Cresterea greutatii este intalnita si la persoanele nefumatoare care nu controleaza necesarul zilnic de alimente si care nu fac suficienta miscare. Asa ca toata lumea trebuie sa aiba o perceptie realista asupra dimensiunilor corporale si a stilului de viata”, atentioneaza nutritionistul. Adu-ti aminte de comparatia cu mancatul excesiv de sarbatori!

Caseta specialistului
Maria Spiridon,
Nutritionist si dieteticina, Centru Medical Medsana
Ce faci cu senzatia de foame
Cresterea greutatii duce la o crestere a nivelului glicemiei si aparitia fenomenului numit hiperismulinism, mai ales dupa ingestia de dulciuri. De obicei, multi fumatori insotesc tigara de un suc, la care desigur ca nu renunta nici dupa ce stopeaza fumatul. Aceste lucruri accentueaza senzatia de foame si de aici ingestia necontrolata de alimente. O persoana care doreste  sa se lase de fumat trebuie sa aiba cele trei mese principale si doua gustari zilnic, sa manance alimente care sa-i asigure aportul caloric adecvat pentru a nu creste in greutate, sa se hidrateze suficient cu apa si sa efectueze miscare in aer liber.

 

SURSA: Femeia de azi
Programeaza-te la un consult