Veganismul

Dieta vegana a gravidei si lauzei
In timpul sarcinii, femeile sunt sfatuite sa nu posteasca, sa nu tina diete si sa nu devina vegetariene. Daca totusi esti adepta alimentatiei vegane de mai multa vreme, va trebui sa te asiguri ca te hranesti corespunzator si ca suplinesti lipsa proteinelor si a grasimilor animale. Necesarul de fier este mai mare acum. Carnea este o sursa importanta de fier, iar lipsa ei poate duce la anemie.

 

Ce trebuie sa faci:
1. Consuma cat mai multe cereale (ovaz, orz,secara), leguminoase, nuci, seminte, fructe uscate, spanac, broccoli sau stevie care sunt foarte bogate in fier. In acelasi timp, nu uita sa mananci zilnic citrice deoarece vitamina C ajuta la absorbtia fierului.
2. Anunta medicul obstetrician ca esti vegetariana. Este posibil sa ti se recomande suplimente cu fier, pe care va trebui sa le iei zilnic, dar nu in acelasi timp cu cele de calciu sau imediat dupa ce ai baut cafea.
3. Asigura-te ca ai un aport suficient de proteine, deoarece necesarul organismului tau este mai mare in aceasta perioada. De asemenea, va trebui sa te orientezi catre leguminoase (fasole, mazare, naut, linte, soia), cereale si nuci.
4. Ai grija sa nu-ti lipseasca zincul. Ajuta tesuturile sa se formeze si imbunatateste imunitatea. Cum persoanele vegetariene sufera oricum de o absorbtie deficitara a zincului, trebuie sa consumi mai multi germeni de cereale, legume si fructe, cereale integrale.
5. Consuma calciu, mai ales incepand cu trimestrul doi de sarcina, cand fatul il consuma in exces pentru dezvoltarea propriului sistem osos. Situatia continua apoi si in primele luni de alaptare. Absorbtia calciului provenit din surse vegetale este net superioara celui provenit din surse animale. Te poti baza pe branza tofu, broccoli, smochine, pasta de susan, unt de arahide, suc de portocale sau cereale.
6. Ia suplimente de acizi grasi Omega 3, deoarece sunt necesari pentru sistemul nervos si creierul fatului.

 

Variante vegane de lapte
In cazul in care nu-l mai alaptezi, te poti orienta catre bauturile vegetale care inlocuiesc laptele:
• Laptele de migdale – are un continut scazut de proteine, insa ca grasimi este comparabil cu cel de vaca
• Laptele de soia – nu are un continut mare de grasimi. Una-doua cani pe zi sunt suficiente pentru copil.
• Laptele de cocos – este foarte bogat in calorii si slab in proteine sau calciu. Nu este o varianta foarte sanatoasa pentru hrana celor mici.

 

Alimentatia vegana a bebelusului
Daca parintele vrea sa isi hraneasca si copiii cu produse non-animale, trebuie sa tina cont de urmatoarele aspecte:
1. Bebe trebuie alaptat la san, chiar si dupa inceperea diversificarii (care este recomandat sa se inceapa tot de la sase luni).
2. Din alimentatia lui nu vor lipsi: lintea, nautul, mazarea si fasolea, pentru ca sunt surse importante de proteine.
3. Bebelusul trebuie sa manance doua-trei portii de legume sau nuci pentru a primi zilnic necesarul de proteine.
4. Diversificarea trebuie sa inceapa tot cu supa de radacinoase, urmand aceleasi principii ca si in cazul celor cu dieta omnivora. Bebe nu va primi doua alimente noi in acelasi timp, daca refuza unul dintre ele, nu insista si revino asupra lui dupa o saptamana.
5. Da-i fructe uscate, pe masura ce creste si ii apar dintisorii. Ii poti da caise, prune, smochine, taiate marunt. Contin fier din belsug.
6. Medicul pediatru trebuie anuntat de optiunea voastra alimentara, astfel va putea concepe o dieta adaptata, din care sa nu lipseasca niciun element esential.
7. Foloseste din plin avocado, o sursa importanta de grasimi vegetale sanatoase.

 

Dupa varsta de doi ani
In cel de-al doilea an de viata, copilul are un consum de energie considerabil. Pentru a fi siguri ca hrana pe care copilul o primeste este de calitate si ii asigura toti nutrientii de care are nevoie, acorda importanta alimentelor bogate in proteine (humus, linte, fasole, , mancare si supa de mazare, pasta de naut, banane) si calciu (cereale, legume cu frunze verde-inchis, smochine).
Un alt aspect important de care trebuie sa tii cont este necesarul de vitamina B12. Atributiile acesteia sunt legate de buna functionare a creierului si a intregului sistem nervos, de formarea globulelor rosii. Cum aceasta vitamina importanta nu poate fi obtinuta din nicio sursa vegetala, ea va fi administrata cu ajutorul suplimentelor alimentare.

 

Sfatul medicului
Nou-nascutul poate suferi de anemie, deoarece absorbtia fierului din alimentele de origine vegetala este inferioara celor din origine animala. Pentru a preveni anemia si retardul, proteinele de calitate superioara sunt esentiale! Mamele care au o alimentatie strict vegetariana trebuie sa stie ca acest tip de alimentatie poate afecta cresterea si dezvoltarea nou-nascutului.

Deficientele nutritionale, in dieta vegetariana, sunt cauzate de calitatea proteinelor de origine vegetala si de compozitia in aminoacizi esentiali. Acest deficit de poate asocia cu toleranta scazuta pe parcursul sarcinii, greutate mica a fatului la nastere, intarzierea instalarii lactatiei sau lapte matern de slaba calitate. Greutatea scazuta la nastere si imunitatea scazuta pot predispune bebelusul la probleme de sanatate. Dezvoltarea musculoscheletala este deficitara la nou-nascutii de mame vegetariene al caror aport proteic deficitar a fost asociat cu deficit de calciu si fosfor.

 

Maria Spiridon,
dietetician
Centrul Medical Medsana

Sursa: revista Mami